Monday, August 1, 2011

Good News For Gold Price?

Ekonomi AS bakal tenat?


Krisis ekonomi dan hutang yang berlaku di Amerika Syarikat telah menggugat keyakinan terhadap kepimpinannya di peringkat global. Ahli-ahli bank antarabangsa bimbang kegagalan negara itu boleh menjejaskan nilai dolar yang menjadi mata wang rizab dunia, sekali gus menjejaskan ekonomi dari Asia ke Afrika dan kemungkinan mengakibatkan pergolakan politik.


KUALA LUMPUR 1 Ogos - Amerika Syarikat (AS) diramal terjerumus dalam kemelesetan ekonomi lebih buruk menjelang suku keempat tahun ini.

MIDF Research dalam nota penyelidikannya berkata, pengurangan bajet yang menyaksikan penurunan dalam perbelanjaan oleh kerajaan AS bakal mengakibatkan masalah sebenar dalam ekonomi negara itu.

''Berdasarkan perkembangan semasa, kemungkinan AS mengalami kemelesetan lebih teruk pada suku keempat tahun ini atau awal 2012.

''Tahap kemelesetan lebih teruk sekiranya kerajaan AS mengurangkan bajet dengan agresif,'' katanya.

Negara kuasa besar itu mencatatkan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada suku kedua 2011 kepada 1.3 peratus suku ke suku, jauh lebih rendah daripada jangkaan 1.9 peratus.

Prestasi itu menunjukkan AS masih belum bangkit daripada kemelesetan ekonomi.

Firma penyelidikan tersebut berkata, prestasi ekonomi AS tidak banyak berubah disebabkan perbelanjaan pengguna yang mewakili 70 peratus ekonomi negara itu masih lemah.

Arah hala perbelanjaan itu menyaksikan penurunan 4.4 peratus dalam pembelian barangan tahan lasak seperti automobil, sebaliknya berbelanja tinggi untuk makanan dan bahan api.

Keadaan semasa itu dijangka memberi tekanan kepada Rizab Persekutuan AS untuk melaksanakan pendekatan tambahan termasuk menerbitkan Kemudahan Kuantitatif 3 (QE3), tambahnya.

Sementara itu, OSK DMG turut menyifatkan data KDNK AS begitu lemah telah mendorong pelbagai spekulasi berlaku ke arah kemelesetan yang lebih ketara.

Bagaimanapun katanya, kemungkinan berlakunya kemelesetan dalam tempoh enam hingga 12 bulan masih lagi rendah kerana secara kasar kebarangkalian adalah kurang daripada 20 peratus.

Namun, fiskal AS mempunyai potensi untuk mendorong satu kejutan negatif terhadap keyakinan dan keadaan pasaran kewangan, dengan itu secara material akan menaikkan kemungkinan berlaku kemelesetan.

No comments: