Saturday, May 5, 2012

BENARKAH HARGA EMAS BAKAL MENGUJI HARGA SUPPORT USD1500 mulai 7 Mei 2012?

PENDITA EMAS MENTRANFORMASIKAN MINDA PELABURAN EMAS ANDA

Salam buat semua mantee,

Pada hari ini Pendita Emas ingin membicarakan hal pergerakan harga emas semasa pada minggu-minggu akan datang bermula pada minggu bertarikh 7 Mei hingga 11 Mei 2012.

Beberapa perkara fudamental semasa ekonomi minggu hadapan mempengaruhi permintaan emas dunia.

Hasil survey Kitco

Hasil survey kitco untuk harga emas sepanjang minggu hadapan sebagai berikut:

Faktor kejatuhan harga emas.

Beberapa jangkaan ke atas fundamental pasaran minggu hadapan yang akan menyebabkan harga emas merudum dapat disenaraikan sebagai berikut:

1. Hasil pilihanraya Presiden di Perancis dan pilihanraya umum Greek bakal mengubah suasana ekonomi dan polisi moniteri seterusnya mempengaruhi pelan ransangan ekonomi EURO yang dicadangkan mengenai hutang negara berdaulat.


2. Jika regim baru memenangi pilihanraya, matawang Euro akan mengalami masalah dan akan menyusut berbanding USD seterusnya membawa sama harga emas ke bawah nilai bukan seminggu tetapi berminggu-minggu. http://www.kitco.com/kgs/goldsurvey_may04.2012.html

3. Laporan data-data US jika positif,  nilai USD meningkat manakala harga emas dunia mengalami penyusutan.



4. Kesan ekonomi dunia yang lain.



Faktor kenaikan harga emas minggu hadapan


Laporan data US pada Jumaat 4 Mei 2012 

Walau bagaimanapun beberapa pakar telah memilih harga emas akan naik disebabkan oleh tindakan US berdasarkan laporan nonfarm payroll di atas kelihatan  merosot mengikut laporan pada Jumaat lepas dengan sasaran dicapai sekadar 115,000 dpd 163,000 sahaja yang akan menjadi asas Federal Reserve membuat pengumuman quantitative easing ke tiga (QE3)http://www.kitco.com/kgs/goldsurvey_may04.2012.html



.

No comments: