Thursday, May 17, 2012

Benarkah analisis Fundamental PE 17 Mei 2012, harga bakal meningkat selepas jam 8.00 malam?

PENDITA EMAS MENTRANFORMASIKAN MINDA PELABURAN EMAS ANDA

Salam buat mantee Pendita Emas,

Selepas kita bersidang sebentar tadi berkenaan pelaburan internet vgmc.com bersama bukti-bukti dinyatakan nampaknya menjadi tarikan kepada penentang pelaburan internet. Menariknya ia juga disamakan sebagai pelaburan swisscash yang meletop beberapa tahun dahulu.

Oh ya, biarkan mereka bersikap begitu, Tugas Penditapun hanya untuk berkongsi maklumat berdasarkan apa yang telah PE lalui tetapi untuk mengajak mereka joint bersama PE jauh sekali.

PE pun sebenarnya tidak joint sama itu swisscash yang dilaporkan memberi pulangan 300%, bermakna nak bercerita tentang masalah pelaburan swisscashpun tidak berminat.

So, kita beralih pula kepada info-info terkini berkenaan pergerakan harga emas semasa dunia yang sedang dan bakal terjadi pada malam ini.

Pergerakan harga emas pada awal pagi sangat menggembirakan kita. Terdapat perubahan kecil pada harga apabila paras harga halangan yang dilakarkan seawal jam 6.00am pada USD1544 dilepasi juga pada paras USD1553.


Paras berkenaan bukan perkara yang menarik untuk PE ikuti. PE lebih suka menggambarkan harga berkenaan sebagai harga joker (harga dimain-mainkan oleh psikologi pelabur kerana sukar mendapat kenaikan harga berterusan) yang naik seketika kemudian menyusut berjam-jam.

Kenaikan harga awal pagi inipun disebabkan oleh perkembangan positif KDNK Jepun meningkat  sebanyak 4.1% untuk suku tahunan Q1 2012.

Persoalannya sejauh mana harga emas kekal bertahan antara USD1448 hingga USD1552 pada malam ini?

Jom buat penilaian laporan-laporan data yang sedang dan bakal berlaku pada hari ini.

1. Perkembangan mesyuarat FED pada hari semalam tiada rahsia diterima oleh pelabur berkenaan perbincangan kewajaran pengubahan polisi moniteri QE yang baru untuk menjamin ekonomi US kekal stabil.

2. Pengumuman pilihan raya umum Greek yang baru telah ditetapkan pada 17 Jun 2012. Keadaan ini secara keseluruhan akan menjejaskan pasaran komoditi di rantau Eropah disebabkan nilai Euro bakal terganggu memberi peluang kenaikan nilai dolar.

3. Sementara itu, ECB ketika ini sedang membekukan sementara bantuan kewangan kepada bank-bank di Greek atas ura-ura Greek mahu melompat keluar dari Blok EURO dan  sehingga Greek dapat membentuk kerajaan yang baru.

 Dalam menghampiri tarikh berkenaan berbagai peristiwa pro dan kontra ke atas pasaran zon Eropah bakal berlaku. Antaranya kemungkinan penurunan rating ekonomi di Greek.

Laporan di atas menjelaskan harga emas di zon Eropah tika ini.



4. U.S. Jobless Claims Update:  in the previous report the jobless claims edged down to 367,000; this upcoming weekly update may affect the direction of the U.S dollar and consequently bullion;



5. Philly Fed Manufacturing Index: In the previous April survey, the growth rate moderately declined from +12.5 in March to +8.5 in April 2012. If this trend will continue this index may adversely affect not only U.S Dollar but also gold prices (the recent Philly Fed review);

6. Spanish 10 Year Bond Auction: Spain will issue a bond auction; following the ongoing economic slowdown and the perils Spain is facing from economic perspective, this bond sale may signal the confidence of traders in the Spanish economy and thus may affect the Euro Market;


No comments: