Friday, April 14, 2017

Implikasi Pajakan Emas 6 bulan selepas September 2011

4:21am (Malaysia time)
21 Januari 2012, Sabtu

Posting pagi ini, PE mahu berkongsi info berkenaan emas pajakan yang dibuat pada akhir Ogos dan awal September 2011. Pada ketika itu harga emas domestik telah melonjak naik sehingga RM216/gram bersamaan USD1923/0z.

Maka, berlaku satu letusan fenomena baru dalam pelaburan masa kini, iaitu pelaburan emas. Sana sini bercerita tentang emas. Pada masa berkenaan psikologi manusia yang mengejar keuntungan dengan segera mudah ditewaskan.

Salah satunya pembelian emas secara pajakan. Ini disebabkan jika kita mengeluarkan tunai, tunai kena keluar dengan jumlah yang banyak manakala material/emas fizikal yang diterima sedikit. Berbanding dengan cara belian melalui kaedah 70-30, pembeli menyediakan sedikit wang emas fizikal terima dalam kuantiti yang banyak. Itu senario masa lalu yang sudah berlalu.

kini tiba masanya emas yang dibeli melalui kaedah 70-30 secara berarrahnu seolah-olah hampir memakan tuan jika tidak ditangani dengan cara berhemah apabila tempoh pajakan sudah menghampiri tempoh ikatan 6 bulan pertama iaitu:

Rasa panik

Anda merasa panik sejak awal tahun 2012. Ini disebabkan situasi yang mengecewakan iaitu

Harga emas turun dan terus turun menjauh dari harga tertinggi pada awal September 2011

Harga pajakan emas yang tertinggi pada kadar RM203/g diturunkan pada kadar RM193/g memaksa sesiapa .

No comments: