Tuesday, July 17, 2012

Kenapa emas menyusut pada USD1572/0z selepas jam 10.00 malam

PENDITA EMAS MENTRANFORMASIKAN MINDA PELABURAN EMAS ANDA

Salam buat semua mantee pendita Emas,

Kita harus bersyukur harga emas masih kekal berada pada paras USD158x.xx. Ini disebabkan harga emas tidak berehat atau terjerlus pada harga support1 pada paras USD1569.

Sebaliknya harga sekadar berada pada paras USD1572 kemudian memulih kembali menuju semula ke paras USD1606.

Fundamental ini menjadi rujukan mantee Pendita Emas dan Pendita Emas semasa kelas intensif Pendita Emas sedang berjalan. Masing-masing peserta baru puashati mengapa selalu PE tekankan dalam trading perlu ada kepakaran dalam membuat analisa teknikal dan digabungjalinkan dengan fundamental.

Tahniah kepada mantee PE yang berjaya membuat sorotan berkenaan tingkahlaku pergerakan harga selama 10 minit pada masa sebelum ucapan dan selepas ucapan.


Walaupun tidak menepati sasaran melepasi USD1600, sebagai pelabur kita patut rasa bersyukur kerana harga masih pada paras harga yang selamat.  Ia diselamatkan oleh satu petikan kata-kata keramat Ben Bernanke, pengerusi FED yang menyentuh sedikit gelora harga emas positif melalui kata-kata suntikan USD dalam pasaran melalui program QE3 akan tetap diteruskan bila keadaan ekonomi USA kurang sesuai.

"On the ETF opening, the yellow metal reversed its direction trading down to an intra-day low of $1587. Despite ‘gold-friendly’ comment s   f rom Be rnanke ,  gold  t r aded  in  an  i r r a t iona l manner, dropping down to $1582. The Chairman said ‘rates are likely to stay low through late 2014’ and one must not
forget Fed’s readiness to intervene with QE3 if necessary. With that in mind gold traded to the downside, following EUR lower."

No comments: