Monday, May 2, 2011

Bagaimana mahu seronok melabur emas (emas fizikal atau Gia atau Saham Emas)

Salam,

Jika sebelum ini, keseronokan melabur emas fizikal hanya seketika masa. Rasa terbantut dan tersengguk2. Harga emas statik selama 4 bulan, menyebabkan wang fiat yang terkandung dalam nilai emas sukar nak dicairkan, akibatnya ramai teman yang panas punggung dan terpaksa melelong emas di sana-sini. Tapi sampai di mana? Hanya setakat jual habiskan stok 6, 7 pc di tangan kerana terdesak mahu menggunakan wang.Banyak alasan yang diberi untuk aku menerima emas mereka, untuk buat rumah, untuk urusan bertunang, berkahwin, pindah rumah.

Rintihan yang cuba ku elakkan dalam posting sebelum ini memang menjadi kenyataan kerana aku mengatakan bahawa pelabur emas di Malaysia bukan orang senang. Mereka melabur mahukan kesenangan. Biar harga emas naik, kalau mahu buat jualan semula lepaslah bahang-bahang sengsara mereka. Itu semua telah menjadi sejarah.

Jika dalam posting sebelum nie, aku katakan dalam bulan Mei akan ada kesan atas produk jongkong emas, rupa-rupanya ia telah berlaku lebih awal di Kuala Lumpur. Sebenarnya itu sebagai permulaan sahaja brother. Lanjutannya bermula minggu pertama Mei ini, bagi sesiapa menyimpan wang fiat yang banyak, inilah masanya nak sambar emas murah.

Kini aku dah bebas,dari hal merempit, hal pajakan, tolong kawan jualkan emas, wang pusing buat buy back.. kira semua masalah tersebut selesai bila mana sejak aku sertai satu program pelaburan emas yang satu nie, aku telah menjadikan merasa seronok secara total kerana bukan sahaja aku memiliki emas fizikal, malah wang fiat yang boleh aku tambah dan tambah lagi hanya kerana semuanya berkenaan emas...ada tunai aku beli emas fizikal, naik harga aku cairkan begitulah kerja aku selama 24 jam sekarang.

Jika selama ini ramalan aku untuk suka-suka memberikan kegembiraan di hati ku, kini kebolehan aku telah dapat aku gunakan untuk pelaburan aku secara live dan realiti. TQ kepada program pelaburan yang aku sertai. Nilai emas fizikal ada, tunaipun ada. Tak perlu susah-susahkan diri melolong sana sini untuk buat jualan murah. Sehingga ada rakan aku sekarang masih bertanyakan, tak ada buat jualan murah lagi ke?

Orang kata buat kerja biar dengan smart, baru tahu teramat penting gunanya harga emas bila naik, jangan bila aku postingkan harga naik ada rakan facebook pening kepala siap bertanyakan apa pentingnya naik harga emas diwar-warkan. Rakan sebegini sepatutnya dah lama dengan emas sepatutnya dah pelbagai ilmu dijana. Dalam dunia nie ada orang melabur dalam emas fizikal(untuk simpanan jangka panjang) dan saham emas (untuk keuntungan runcit dan bayaran dividen tahunan ke atas pelaburan dari kerajaan, swasta, organisasi, pemegang saham dan orang ramai). Janganlah jatuhkan maruah diri beb.

Itu kelebihan org ada ilmu emas...baru betul cara kerja duduk diam, bulan2 masuk 10% dalam unit oz emas fizikal, convertkan dgn emas semasa contoh hari nie 2 Mei capai USD1573, kalau masuk 10,000 unit saham dpt 10% nilai emas diberi 1.000 auns convert ke USD dapat USD1573 pindah ke RM, eh dapat plak USD1572 X RM3=RM4719.00. Cuba lihat berapa dividen dlm tunai kita dapat. TTu lebih 15% bukan.

Dalam program ini aku merasa sangat selamat kerana:

1. Wang pelaburan aku akan dikembalikan sepenuhnya jika aku keluar kerana tidak puashati dengan dividen diberi selepas genap 45 hari.

2. Wang pelaburan aku menjadi margin buat trading emas. Aku bebas untuk membeli dan menjual emas. Rugi atau untung margin aku tidak terusik. Bayaran wang modal tetap dibayar 10%

3. Wang modal dibayar sebanyak 10% dalam unit auns emas fizikal. Jika 1000 unit saham dibeli dengan nilai USD1050, akan mendapat 10% dpd 1000 unit saham dapatlah 0.1000 auns, jika 10,000.00 unit saham akan dibayar 1.000 auns emas fizikal.

4. Dapat untung tunai melebihi 15.73%. Daripada hasil pendapat dlm bentuk emas, nak tunai tukarkan kepada USD, contoh pada hari ini 2/5/2011 harga tertinggi USD1573, jika 0.1000auns dapatlah USD157.30 dan 1.000auns dapatlah USD1573.00

5. Jika dalam akaun ada kredit, gunakan kredit untuk membeli dan menjual emas fizikal mengikut harga semasa.

6. Kredit yang dimiliki boleh dicairkan pada bila-bila masa. Kalau masuk bank tempatan perlu ada USD500 tambah fee USD30 dan sedia menerima harga terkini pertukaran wang dalam masa 3 hari bekerja. Kalau kurang cairkan dengan menjual kepada aku dan rakan-rakan lain.

Aku nak melupakan sejarah lama aku dulu beb, bagai nak rak aku keliling Malaya buat talk sana sini dengan belanja sendiri dan kawan-kawan di lokasi yang aku kunjungi mengenai produk satu kompani nie. Last-last tak pasal-pasal sebut produk orang lain aku pulak satu family kena reject sebagai master dealer. Terasa sesak juga selama empat bulan. Kini aku susah membangun semula.

Betullah bak kata orang, jika dah nama rezeki di mana-manapun boleh kita perolehi.

No comments: