Wednesday, April 20, 2011

BETUL KE PE MENSASARKAN HARGA SELEPAS JAM 8:00 MLM WAKTU JOHOR USD1510?

Salam,

Benarkah persoalan yang diutarakan oleh PE tu ya?

Jawapan PE boleh dikatakan ya berdasarkan kepada beberapa panduan atas penilaian rambang harga emas pada masa kini iaitu:

a. Pantulan harga simetri antara garis harga biru akan membentuk garis simetrik kuning. Jika mengikut patern ini harga berada dalam grid harga semasa (berlorek kuning)



dan jika bernasib baik harga emas akan melepasi grid harga yang dipaternkan PE sebagai berikut:



b. Pergerakan harga side away dan julat pantulan harga yang mempunyai spread yang kecil memperlihatkan bahawa harga berada dalam zon bertenang untuk mengambil masa yang sesuai untuk membuat lonjakan harga yang tidak disangka-sangka oleh kita semua.



Ini disebabkan situasi ini akan mengkhayalkan kita seterusnya membuatkan kita 'giveup' untuk membuat followup. Kesan dari corak pergerakan harga emas seperti ini ialah:

1. Hanya memberikan keuntungan minima kepada pelabur atas belian unit saham yang memberikan beza harga yang kecil. Lihat harga side away pada jam 17:45pm hari ini seperti di bawah.


2. Menjadikan kita menjadi penunggu setia untuk memastikan harga emas akan naik tinggi.

3. Menguji ketahanan psikologi pelabur dalam menghadapi patern harga yang pelbagai corak dalam sehari. Yang pasti kelebihan saham emas ia boleh dilanggan selama 24 jam setiap hari bermula jam 6.00 pagi dan berakhir jam 5.30 pagi hari berikutnya.

4. Pembeli saham cuba mendapatkan harga terendah supaya mendapat pulangan nanti jika berlaku kenaikan harga emas sedikit walaupun dalam patern side away. Inilah belian unit saham terbaru yang telah PE lakukan semasa harga emas berpaternkan sideway dengan harapan ia melonjak sedikit sahaja ke paras USD1508 sudah memadai.



Lihat kedudukan harga emas pada jam 17:56 pm.



Berbanding dengan lakaran sasaran harga emas Pendita.



Harga emas tepat jam 20:00pm



Telah memberi impak kepada unit saham PE.



Harga emas selepas jam 20:15pm



Harga saham meningkat sedikit.



harga baru selepas jam 20:08pm


No comments: