Wednesday, April 6, 2011

DIMANAKAH KEUNTUNGAN TRADING EMAS DIPEROLEHI

Salam,

Pada hari ini PE cuba membicarakan bagaimana mahu mendapatkan keuntungan maksima melalui trading emas berdasarkan kepada pengalaman sebenar yang telah PE lakukan. Untuk menyertainya kita perlu menjawab persoalan yang PE utarakan seperti di bawah ini.

Persoalan pertama : Apakah ilmu trading emas yang perlu ada?

Persoalan kedua : Bilakah pembelian emas dilakukan, adakah dibuat semasa kenaikan harga atau ketika berlaku penurunan harga atau pergerakan harga berkedudukan malar atau sideaway atau dalam istilah bahasa pelaburan pasaran saham berada pada paras bubble.

Persoalan ketiga : Apakah risiko yang hadir bagi setiap pilihan yang kita buat?


Dari sudut Pandangan PE begini caranya:

Jawapan persoalan yang pertama :

1. Tentukan spread harga jualan dan belian yang kecil ini untuk membolehkan kita menjana keuntungan semaksima yang mungkin kerana spread harga kecil dan begitu juga jika mendapati patern harga akan menurun dengan mendadak jual dapat menjual saham yang ada dengan segera dan hanya mewakili kerugian yang kecil. Lihat contoh di bawah pada ruangan market ditunjukkan dua harga berbeza iaitu we buy (kita jual) dan we sell(kita beli)



2. Memahami ilmu trading emas. Ilmu sangat penting dalam apa jua pekerjaan yang ingin kita lakukan. Kita perlu bijak menangani halangan-halangan yang mendatang seperti ketika melihat patern harga yang tidak menentu, laporan berita, cerita-cerita semasa di kedai kopi tentang emas, dan hal-hal pemasaran emas semasa.

Justeru itu kita perlu pandai membuat keputusan yang tepat, bilakah masa yang sesuai untuk membuat pembelian dan penjualan saham emas yang ada. Jika saudara saudari sudah master dalam bidang ini anda seorang yang berjaya. Jika tiada pengalamanpun anda boleh mempelajarinya dengan membuat trading emas sekecil 0.001 aun emas.

3. Pilihan Harga Pembelian Yang Tepat.

a. Pembelian saham emas ketika harga menurun dari harga puncak contohnya dari harga USD1458 ke paras USD1456. Pilihan ini memerlukan deria keenam iaitu intuisi yang mampu meramal apakah yang akan berlaku pada harga emas selepas kita bid harga emas tersebut. Jika kita sudah sedia ada kemampuan membuat ramalan harga mendatang pilihan ini merupakan pilihan paling tepat pada diri kita.



Ketika bid harga ini kita perlu mengalam pembelian harga emas yang berbagai harga. Justeru itu keuntungan yang kecil adalah memadai kerana trading emas berjalan selama 24 jam.

Berikut adalah contoh saham emas pelbagai peringkat harga yang PE bid sebentar tadi dengan masing-masing mewakili berat emas 0.1aun sahaja.

Kenapa PE bertindak membeli saham emas berikut kepada 5 peringkat:


1. Untuk mendapatkan keuntungan berangkai dan semaksima mungkin.
2. Mengurangkan risiko jika membeli dalam unit auns.
3. PE membuat ramalan harga emas akan naik semula pada paras yang tinggi dan spread yang kecil memainkan peranan mendapatkan keuntungan yang mudah walaupun hanya satu sen sahaja.

Tambahan pembelian saham emas PE lakukan ketika harga emas jatuh jatuh lagi.



Analisis kerugian bagi setiap peringkat harga belian dinyatakan seperti berikut:





penjualan saham emas pertama yang dibeli pada harga USD1455.





No comments: