Saturday, March 31, 2012

MENGAPA MEMBELI EMAS FIZIKAL MULAI 1 APRIL 2012

Salam buat semua mantee Pendita Emas.

Apa dia kuasa ekonomi BRICS?

BRICS merupakan kuasa ekonomi baru yang semakin meningkat pengaruhnya terdiri dari Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan.

Gagasan pakatan ini member makna sangat besar ke atas status monopoli dilar US sebagai mata wang rizab global di dunia.

Pakatan Negara ini telah bersetuju untuk menggunakan mata wang tempatan untuk menggalakkan perdagangan, mengurangkan kos urusniaga dan mengurangkan kebergantungan mereka kepada dolar Amerika Syarikat(AS)

Berita dari Zee di India ...

Lima kuasa ekonomi utama yang baru muncul iaitu BRICS - Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan - bersedia untuk menyuntik momentum ekonomi yang lebih besar ke dalam kumpulan mereka dengan menandatangani dua pakatan perjanjian untuk menggalakkan perdagangan intra-BRICS pada sidang kemuncak keempat pemimpin mereka.

Kedua-dua perjanjian ini akan membolehkan kemudahan kredit dalam mata wang tempatan digunapakai untuk perniagaan negara BRICS akan ditandatangani di hadapan pemimpin lima negara, Kata Sudhir Vyas, setiausaha (hubungan ekonomi) di kementerian hal ehwal luar, kepada pemberita di sini.

Pakatan yang dijangka meningkatkan perdagangan intra-BRICS ini, telah berkembang pada kadar 28 peratus sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi pada $ 230 bilion, kekal jauh lebih rendah daripada potensi lima kuasa ekonomi.
Seperti yang diterbitkan awal minggu ini,

"BRICS akan terus menguatkan otot mereka. Satu perjanjian baru ini akan menggalakkan penggunaan mata wang kebangsaan mereka sendiri apabila berdagang dengan satu sama lain berbanding dolar Amerika Syarikat (AS)."

"Idea ini adalah selaras dengan banyak kepentingan dan keterdesakan ekonomi dalam ekonomi dunia," kata Brigitte Lissovolik, ketua ahli ekonomi di Deutsche Bank kepada RT.

"Euro dan dolar tidak lagi dilihat sebagai monopoli yg tak diragukan lagi dalam peranan mata wang rizab. Jelas dunia memerlukan lebih banyak mata wang rizab. "

RT mempunyai beberapa liputan yang baik dari sidang kemuncak India, di mana negara-negara BRICS menyokong rancangan selepas dolar mata menjadi wang rizab mereka:

Apa kaitan kuasa ekonomi BRICS ini dengan harga emas?

1. India dan China merupakan kuasa pengguna emas terbesar di dunia pada masa kini. Sejak tahun 1998, setelah India dikejutkan dengan perolehan nilai eksport yang negatif, emas menjadi penyelamat mereka dengan pembelian emas dalam jumlah ton yang besar sehingga kini. Manakala China telah menggalakkan setiap isi rumah rakyatnya menyimpan emas sedikit demi sedikit.


2. Laporan Reuters baru-baru ini menjelaskan bahawa India dan Iran telah bersetuju membeli minyak Iran menggunakan emas.

Last week, Reuters reported that Iran is looking to skirt U.S.-led financial sanctions by paying for wheat using gold as payment. American grains giant Cargill said sales could still be made to Iran, particularly if they paid with non-dollar currencies.

There are also reports that India is buying Iranian oil, and paying for it with gold.

3. Jika berlaku persaingan dalam penggunaan mata wang lain, sudah pasti akan menjejaskan nilai dolar seterusnya nilai dolar akan melemah dan mengangkat nilai emas dunia. Lihat sahaja kuasa beli dolar sekarang sudah sedia melemah.

4. Hambatan ekonomi zon Euro

“We need growth in the eurozone. We cannot just talk about austerity because without growth, debt will be unsustainable. If GDP keeps on falling, and without economic growth, the socio-political backlash against austerity is going to be overwhelming.”

When asked about liquidity and monetary policy, he again emphasized economic growth as the only stable solution.

“Money can deal with the liquidity problem, like the banking system. It cannot resolve the solvency issues. So the painful process of leveraging is going to continue.”

He indicated that monetary policy could not really do much more to resolve problems. Instead, it is necessary to look at the real problems plaguing the economies.

“Lack of growth, leveraging heavy balance sheets, excessive debts are the problem.”

“You cannot resolve debt problems only will liquidity. You can just kick the can down the road with liquidity, you cannot resolve those fundamental problems.”

CNBC interview, economist Nouriel Roubini discussed the continuing strains of the eurozone crisis.

5. Ura-ura China akan membuka pasaran emas sendiri bagi kawasan Timur dunia akan memberi persaingan yang sihat ke atas pasaran emas dunia. Ini bermakna indikator saham Asia akan dapat dipelbagaikan dan tidak tertumpu kepada saham bank atau industri.

Sumber :

1. world gold council

2. market watch

3. Bloomberg

4. Reuters

5. wealth wire

No comments: