Sunday, January 30, 2011

SEPETANG DI OPEN UNIVERSITY MALAYSIA 30/1/11

Salam,

Rasanya dah hampir dua bulan kami sebagai tutor/pensyarah di Open University Malaysia tidak bertemu setelah tamatnya semester September 2010. Antaranya Pensyarah IPTI, UTM, Penolong PPD Kluang Unit Sains Kemasyarakatan dan bekas Pensyarah IPTI

Maka banyaklah perkara yang kami bincangkan tetang aktiviti masing-masing selama dua bulan kami tidak bertemu. Salah satu cerita yang menarik ialah tentang emas.

Lama juga kami bersembang, akhirnya salah seorang tutor telah menyuarakan perasaan sedih dan teraniaya pada Pendita.

Tutor A: Bos, betul ke si mamat tu dah beli kondo?

Tutor B: Ha, betul tu, betul ke bos?

Pendita: Ya ka, mana kau orang dengar cerita nie?

Tutor A: Dalam blog dan facebook.

Pendita : Kalau yang empunya badan dah kata lagu tu, betullah tu. Baguslah, duit masuk dah lebat kot.

Tutor A: Cuma yang aku sedih dan terkilan sangat kat mamat nie bukan apa, dulu masa ajak aku joint menda nie, pehhh baik punya ayat, nak berapa gaji 2000, 5000, 10000 boleh kita bantu. Tak ada masalah untuk saya bantu abang. Bila-bila perlu akan saya bantu.

Yang harunya kata bisnes lebat, boleh deal dengan dealer baru lebih RM100,000.00 sorang. Nie aku nak minta tolong jualkan 50 gram X 2 pc yang aku beli dengan dia, banyak pulak cerita, time tulah dia kata ada temujanji dengan itu dan ini. Sib baik 2 ketul tu harganya RM15,000.00 aje. kalau RM100,000.00 tak naya aku. Last-last dia bagitau aku, abang selesaikan sendiri, saya busy nie.

Bukan apa bos, emas tu menahan semua wang bisnes aku, aku nak jual sebab nak gunakan modal pusingan bis aku. Patut kenalah jaga customer. Tunaikanlah janji. Agak-agaknya kalau yang masuk tu RM100,000.00 dia buat benda sama kat aku, apa akan berlaku ekss?

Pendita: Wow, dashyat juga tu. Cerita menarik nie.

Tutor B: Ermmm, dia dah berjanji patut kena bantu bro. Sah kau memang mengharapkan bantuan dia atas janji manis yang telah ditabur. Macam mana boleh terpengaruh.

Tutor A: Tulah, betul tu..Lepas aku kena lagu tu, aku berkenalan dengan banyak ustaz saja tanya tentang harta yang kita miliki terutama masuk lebat.

Tutor B: Aku pernah juga dengar berbunyi jika kita susah dapat, tandanya tuhan nak bagi, kalau mudah dapat tandanya tuhan nak uji.

Pendita: Menarik cerita kau orang, bab emas bertukar plak bab agama, aku sokong pendapat kau orang berdua, sebab setahu akulah kalau dapat banyak dalam harta tu ada hak orang lain juga.

Tutor A: Betul tu bos, tapi takkan dah banyak nak cakap kat bini, Minah! Minah! nie harta kau punya, yang sikit ni orang punya. Nanti bini kata apa pulak kan. So mudah kata nie semua hak kitalah.

Tutor B : kalau kata setiap hari dapat deal dealer baru RM100,000.00. Memang mewah tu bos.

Pendita: ha ha ha..kira ajerlah, yalah pinjam kata-kata orang lain, income aku berpuluh ribu duduk goyang kaki, setiap minggu masuk beribu-ribu, setiap hari masuk ratus-ratus.

Tutor A dan B: Pehhhh...macam cerita lain ajer bos.

Pendita : Uiiih, kau ingat macam lakonan Sofia Jane dalam Perempuan Melayu terakhir..

Tutor A,B dan Pendita : Ha ha ha ha...lawak lawak.

Pendita : Woitt dah jam 2.30 petang ni, tak nak masuk kelas ke? Student kang kata apa lak kat kita.

Tutor A dan B : Jom..

Begitulah sedutan cerita kami pada petang tadi di Cafe Universiti Terbuka Malaysia

Penafian : Cerita ini tiada kena mengena dengan sesiapa just untuk renungan, ingatan dan nasihat pada diri Pendita sendiri.

No comments: