Monday, February 28, 2011

kemasukan Pajakan Emas Pamp Suisse Pink Cert. Menakutkan Pegawai Bank Arrahnu

Salam,

Pada hari ini PE berkesempatan bertemu dengan rakan karib dari sebuah bank yang menyediakan perkhidmatan arrahnu. Berikut petikan dialog kami yang sempat Pendita rakamkan:

Pegawai bank : Wow, ingatkan siapa tadi yang menunggu. Rupa-rupanya tauke besar. Apa khabar lama sesangat tak berjumpa. Saya nak jumpa sesangat kerana saya ada beberapa pelanggan nak joint bawah pendita.

Pendita : Ya ka, lama tak jumpa. Busy teramat sangat setiap minggu sekolah ada meeting dan aktiviti melibatkan pelajar, lagipun nak ke sini jauh, setakat jam 2.30pm dari Pasir Gudang alamat sampai bank awak nie dah tutup punya. Hari nie nasib baik dapat meloloskan diri lebih awal jam 1.45pm. Jangan risau Pendita habis sekolah jam 1.30 petang.

Pegawai bank : Banyak wang kat kocek nak tebus ya. Berapa bos.

Pendita : Hari nie nak tebus 100g sahaja. Saya dah sediakan RM12,000.00 nie. Tolong kira nilai pajakan yang sya kena bayar.

Pegawai bank : Jap (dalam masa lima minit setelah semua maklumat diperolehi) RM11,947.00 sahaja cikgu.

Pendita : Ok.

Pegawai bank : (Sambil buat kerja) Bos, saya ada muskillah sekarang, perkara nie saya hanya berani bertanyakan pada bos sahaja. Apa skim emas yang mereka buat sekarang? Rasa takut pulak saya melihatnya. Masing-masing dealer bawa sampai empat dan lima orang, kemudian dealer masuk bawa seorang demi seorang untuk memajakkan emas yang dealer berkenaan keluarkan. Yang pelik semua wang pajakan diserahkan kepada dealer tu. Tak menyeksakan pelanggan ke tu boss. Dalam kes ini saya dah jumpa tiga pasangan guru suami isteri terlibat dengan pajakan nie. Masing-masing melabur sebanyak 500g. Cuba bayangkan kalau seorang terlibat tak apa, ini dua-dua sekali. Mereka tak takut ke terkucil.

Pendita : Ya ke. Kalau lagu tu, itulah namanya belian emas melalui pajakan menggunakan sistem 30%(wang personal) + 70% (wang pajakan). So yang kesian harga emas berkenaan kurang RM13,800 untuk 100 gram tetapi ditolak dengan pelanggan Rm16,580.00. Memang untung bagi dealer tu tetapi dari segi riba mereka yang tanggung kerana meningkatkan harga satu barang bertingkat2.

Pegawai bank : Ooo macam tu, patutlah sampai tak menang tangan saya jadinya bila masing-masing buat cara nie.

Pendita : Dah lama ke benda nie berlaku?

Pegawai bank : Rasanya dah sebulan sejak bos tak berkunjung ke premis kami.

Pendita : Emas apa digunakan.

Pegawai bank : Emas Pamp Suisse pink.

Pendita: Saya faham.

Pegawai bank : Lagi satu saya nak tahu jugalah mengapa mereka semua mengatakan buat pajakan cara yang mereka buat dikata menguntungkan selepas enam bulan. Saya tanya juga teman kita di Bank Rakyat. Mereka kata tak pernah keluarkan kenyataan tersebut. Ditegur mereka marah kita. Berbeza dengan cara Pendita buat pajakan taklah mengambil pinjaman semaksima seperti mereka.

Pendita: Bab menguntungkan bergantung kepada pergerakan emas semasa dan nilai kenaikan pajakan yang pihak tuan tetapkan.

Keuntungan melalui nilai pajakan Sebagai contoh emas yang pihak tuan ambil sebelum raya puasa lepas RM148.50/g kemudian dalam tempoh dua bulan pihak tuan menaikkan lagi nilai pajakan emas kepada RM165.80. Ini bermakna dalam tempoh dua bulan mereka boleh mendapat keuntungan melalui overlap pajakan mereka. Jika emas terpajak banyak, sudah pasti extra wang diterima boleh membebaskan beberapa pc emas terpajak.

Keuntungan melalui kenaikan harga pasaran semasa, biasanya pelabur dijanjikan bahawa emas mereka akan dibeli oleh sykt yang terlibat. Atas perjanjian lisan ini yang menarik penyertaan pelanggan. Ini bermakna jika mereka keluarkan modal RM3000.00 untuk beli emas 100g bernilai RM10,000.00 maka jika harga emas naik RM20/g dalam tempoh 6 bulan harga emas mereka bernilai 12,000.00. Nah keuntungan emas semasa mereka RM2000.00. Jika dealer buat belian semula mereka dah dapat pendapatan RM5,000.00(RM3000(modal) + RM2,000(untung atas kenaikan harga emas)

Pegawai bank: Patutlah mereka kata untung jika apa yang bos katakan menjadi. Cuma yang merisaukan saya ialah tak gerun kew mereka buat macam nie jika setiap ketul emas yang mereka gunakan 100g kalau tak bertebus. Saya suka cara bos buat pajakan hanya dinar dan emas 20g. Mudah nak tebus da nak jual.

Pendita: Wah, nampaknya dah celik emas juga dah nie. Bagi saya kalau kata gerun memang menggerunkan juga, yalah produk semua bernilai 100g dan nak keluarkan melepasi RM10,000.00 setiap jongkong emas. Nak jual pulak harga emas melepasi rm16000.00. Terjual ke nanti. Silap hari bulan saya cadangkan awak call saya, saya tolong beli. Hi hi hi

Pegawai bank: Saya tahu tu.......insyallah

No comments: