Wednesday, February 2, 2011

Pelaburan emas dan Bangsa Melayu.

Salam,

Melayu kaya!, betul ke?
Rasanya ada kebenaran pada persoalan ini. Seramai 98% pelabur emas Melayu telah terlibat dalam pelaburan di dalam sebuah syarikat pelaburan emas yang Pendita pantau. Data ini diambil dari sumber pertama iaitu melalui pemerhatian Pendita, maklum balas Rangkaian Dealer Pendita dan maklum balas rakan dealer dan rujukan rambang dari Master Dealer yang lain di dalam syarikat pelaburan emas yang sedang ngetop.

Bayangkan berapa nilai pelaburan telah dilaburkan jika setiap pelabur dikenakan bayaran RM20,000.00 untuk menjadi dealer. Apatah lagi, ada yang membuat pengakuan mereka dapat membawa masuk pelabur baru dengan kos melebihi RM100,000.00. Besar bukan nilainya. Pulangan kepada pelabur adalah ketulan emas yang sangat berharga yang bergantung kepada kenaikan harga semasa.

Tetapi adakah nilai sebenar dalam emas adalah hak mutlak pemilikan individu berkenaan? Sebenarnya tidak juga, kerana majoritinya pelabur Melayu membuat pelaburan ini menggunakan wang pinjaman. So mahu mendapat untung, kenalah tunggu dalam jangkamasa yang lama minima lima tahun. Senang kata tunggulah pinjaman telah tamat dan berbayar sepenuhnya barulah emas fizikal tadi menerbitkan keuntungan maksima pemiliknya.

Tauke emas -Walau bagaimanapun Pendita tidak merendahkan bangsa kita kerana Pendita tumpang bangga dengan pelabur Melayu yang berjaya mengeluarkan produk masing-masing. Bolehlah kita sebut sebagai tauke emas. Walau bagaimanapun pastikan operasi diuruskan dengan terancang dan rapi. Bekalan bahan mentah mencukupi dengan harga murah, pengilang tidak terlalu demand dengan kos pengeluaran, stok adalah stabil dan dapat dibekalkan dengan segera. Jika kita berada di status tauke emas alhamdulillah dalam masa dua tahun lagi anda akan bergelar billionair.

Pemborong emas, Pendita juga telah menemui pengedar Melayu yang bertindak menjadi pemborong emas baru atau terpakai. Tindakan mereka mudah sahaja, ada lelongan mereka akan sapu bersih yang penting telah ada pembeli yang mahu mengambil emas kita. Ini kes bukan makan depan, tapi semua boleh gigit.

Pengedar emas, Pendita juga telah menemui pelabur jenis ini. Terbahagi kepada dua kategori:

1.
Pengedar genuine- Pengedar ini sangat aktif. Suka mencari peluang terhidang. Celik mata mencari peluang-peluang untuk menjana pendapatan dari aktiviti pelaburan emas. Mereka mempunyai pelbagai skil dan stok emas dari yang sekecil hingga yang sebesar-besarnya. Mereka mendapatkan harga emas paling murah dan menjualnya dengan harga paling maksima. Jika harga emas murah mereka masih boleh memberi perkhidmatan terbaik untuk pelanggannya. Pegangan hidup pengedar jenis ini ialah apa boleh aku jual pada mereka, bukan apa boleh aku dapat dari mereka.

2.
Pengedar Pasif - Pengedar pasif hanya bergantung kepada harga yang telah ditetapkan oleh sesebuah premis yang disertai. Ikatan kesetiaan sangat tinggi. bagi sahaja 1% rebet mereka akan kata saya terima ajer pak, bagi 2% sudah cukup lumayan tu pak, bagi 3% waduhhhh kok murah hati banget sama bapak. Jenis pengedar ini sebenarnya merugikan kita sebab stok mereka sangat terhad. Bila kita mahu membeli ketika harga emas rendah stok sudah abis pak,maaf ya.Prinsip mereka mudah sahaja, apa boleh saya bantu pak untuk menjualkan produk tuan. Berapa persen ya pak kalau saya dapat jualkan emas bapak ya?

No comments: