Friday, December 17, 2010

Apa kata Dr Mahathir Tentang Dinar


Berita harian Metro hari ini 17/12/2010 Dr Mahathir melancarkan Produk Emas Genneva.Tapi saya tak pasti produk emas yang dimaksudkan sama ada Dinar emas atau Jongkong emas yang Genneva kuarkan,inya sama saja baik dinar, jongkong dan Jewellery.

Perdagangan pada peringkat antara bangsa kini sepatutnya sudah beralih kepada penggunaan Dinar emas berikutan nilai US dolar semakin merosot.

Mantan Perdana mentri Tun Dr Mahathir dalam ucap tamanya berkata,nilai emas tidak pernah turun menyebabkan nilainya lebih sesuai digunakan pada peringkat antara bangsa berbanding dolar Amerika.

"Emas memiliki nilai pertukarang yang lebih baik berbanding tukaran nilai wang kertas.

"Sebelum ini AS$35 bersamaan satu aun emas.Hari ini satu aun emas bersamaan AS$ 1,400.Ini bermakna dolar AS sudah merosot.inilah masalah yang dihadapi oleh mata wang yang nilainya merosot dengan pantas dan banyak tapi emas tiada susut nilai sedemikian. Jadi,apabila anda membeli dan menjual menggunakan dinar emas anda mendapat nilai sebenarnya" katanya.

"Saya akan terus menyarankan penggunaan emas dalam perdagangan antara bangsa dan emas juga adalah mod simpanan terbaik" katanya selepas menyampaikan ucaptama pada persidangan keuwangan ekonomi islam langkawi kedua (2life) di kuala Lumpur, kemarin.

Disini dapat kita lihat betapa besarnya pengaruh Emas terutama sekali Dinar emas dalam memperkukuhkan ekonomi sejagat,Marilah sama-sama kita menyimpan emas sebelum terlambat.Emas makin hari makin naik,bagi sesiapa yang menunggu maka anda adalah seorang yang rugi.Bertindaklah sebelum harga emas naik melambung.

No comments: