Saturday, December 11, 2010

KEPADA PELABUR SINGAPURA, BRUNEI DAN INDONESIA

PENDITA EMAS MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN TEMPAHAN PEMBELIAN EMAS MELALUI SMS :

BAGAIMANA MAHU JOINT MENJADI DEALER ?

LANGKAH PERTAMA
: SEND PADA SAYA BUTIRAN:

1. NAMA PENUH :
2. NO KAD PENGENALAN ATAU NO PASSPOT:
3. NO TELEFON:
4. NO BANK MAYBANK/PUBLIC BANK
5. EMEL

LANGKAH KEDUA : PENDITA LOCKKAN HARGA EMAS SEMASA PUBLIC GOLD DAN SEND KE PEJABAT PUBLIC GOLD

LANGKAH KETIGA
: ANDA AKAN MENERIMA KIRIMAN/TITIPAN SALE ORDER MASING-MASING MENGIKUT EMEL MASING-MASING.

LANGKAH KEEMPAT
: BUAT BAYARAN MENGGUNAKAN AKAUN YANG TERTERA PADA SALE ORDER

LANGKAH KELIMA
: FAXKAN SEMUA YANG TELAH DI BUAT:

1. BANK IN SLIP
2. BORANG DEALER
3. SALINAN IDENTITI CARD/KTP/PASSPORT

LANGKAH KEENAM: KUTIP/COLLECT EMAS SAMADA MELALUI KIRIM POST ATAU DATANG SENDIRI KE PENANG

BERMINAT :
CALL ME YATIMAN BIN KAMSIDIN 0193791864

------------------------------------------------------
CERITA SENSASI MENGENAI PELABURAN EMAS DULU DAN KINI


KISAH PELARIAN VIETNAM

Sumber : http://www.google.com.my/imglanding?q=VIETNAM+GOLD



Sejarah peperangan menyaksikan walaupun sebangsa mereka cuba menindas antara satu puak dengan puak yang lain. Peperangan tajaan Amerika di Vietnam menyaksikan semasa pengunduran mereka, puak Utara yang berfahaman komunis cuba menakluki Vietnam dengan menyerang puak Vietnam Selatan.

Pihak Selatan melarikan diri keluar dari Vietnam samada ke Amerika, Thailand, Malaysia atau Indonesia. Bersama mereka hanya emas fizikal yang berharga.

Pelarian Vietnam mempertahankan emas yang dimiliki dengan membungkusnya menggunakan kertas beras. Emas mereka dikenali sebagai "Kim Tanh" secara umunya berat emas tersebut 1.2 troy aun (lebih kurang 38 gram). Berbentuk jongkong dengan panjang 3-4" dan lebar 1.5-2" dan tebalnya beberapa mililiter. Ditengahnya tertulis perkataan "Or Pur" bermaksud emas tulen.

Setibanya didestinasi baru, emas dijual dan hasilnya digunakan untuk membina perniagaan atau penghidupan baru. Begitulah kelebihan emas yang menjadi mata wang universal dan menolong dikala kita dalam kesusahan.

Bagaimana kalau mereka membawa wang vietnam? Tentu tiada nilai ditempat lain.

---------------------------------------------------------------------
KISAH ORANG BUGIS DAN EMAS
disunting dari buku Emas & Berlian :Kebijaksanaan Jauhari Untuk Mengenal Manikam
Oleh : Mohd Amin Supian & Hanizat Bin Ngalim

Penulis buku The Bugis, Professor Dr Chrisstian Piras seorang Antropologis dari Universiti de Sorbone, Paris mendedahkan bahawa orang Bugis mempunyai beberapa ciri dan keperibadian kuat.

Sepanjang sejarah sosiobudaya orang Bugis terdapat ciri yang menakjubkan melekat dalam diri mereka dari dahulu hingga sekarang. Salah satunya ialah mencari kesejahteraan ekonomi di mana jua lokasi.

Dalam konteks pelaburan, orang Bugis sangat menghargai emas. Ini disebabkan mereka suka berpindah randah untuk merantau ke negara-negara asing. Mereka mencari pelaburan mudah alih di luar tempat tinggal mereka. Emas menjadi pilihan kerana nilainya stabil diterima sejagat.

Baik berjawatan tinggi hingga ke peringkat petani, mereka berlumba-lumba menyimpan emas untuk mengerjakan haji dengan masing-masing menyimpan 200g hingga 300g dengan masing-masing jongkong seberat 100g. Itulah matlamat utama orang Bugis, bekerja keras dengan ekonomi diakhiri menyimpan emas untuk menunaikan rukun Islam kelima. Sehingga kini kos naik haji masih kekal nilainya antara 200g-300g.

Lagi menarik dalam sistem hutang piutang. Pinjaman akan diberi dalam bentuk emas dan bayarannya adalah sama dari segi berat dan karatnya. Ini kerana jika mereka meminjamkan wang, mereka tidak akan dapat nilai wang yang sama pada masa kini jika dipulangkan pada masa depan. Mereka tidak mengamalkan nilai masa wang (mengenakan faedah seperti bank-bank sekarang)

No comments: